تی‌لِم

روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری
  • تی‌لِم

    روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری

مشخصات بلاگ
تی‌لِم
بایگانی
پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۵۸ ب.ظ

به کی رأی بدهیم 1؛ گردش نخبگان

یا لطیف

پیش‌نوشت:

این نوشته سعی کرده وجهِ ایدئولوژیک یا طرف‌داری پیدا نکند. سعی این نوشته این است که از دیدگاه گردشِ نخبگان صحنه‌ی انتخابات 92 را بررسی کنید و برخی را که به ظاهر به برای پیشرفتِ دموکراسی ایران لازم‌الحضور می‌بینند، بیرون از این دایره و معنا تفسیر کند. 

بدن‌نوشت:

1. کسانی که قبلاً رؤسای یکی از سه قوّه به مدّتِ مستوفایی بوده‌اند، صحنه را بهلند برای دیگرانی که چنین فرصتی نداشته‌اند. لطفاً احساسِ تکلیف نکنند. این احساس تکلیف، در باب گردش نخبگان انسداد ایجاد می‌کند. انسداد، گشایش به بار نمی‌آورد ارتجاع می‌زاید. محمّد خاتمی، حاج اکبر هاشمی، غلام‌علی حداد عادل، مهدی کروبّی، میرحسین موسوی، احمدی‌نژاد همه از این دسته‌اند. طنزِ قضیّه، علی لاریجانی است. کسی که همین الان رییس یک قوّه است، ولی اگر نامزد شود گویی مجلس را در «رأس امور» نمی‌بیند، که سودای قوّه‌ای دیگر را در سرمی‌پروراند. و این بزرگ‌ترین توهین به مجلس است. (حقیر نه می‌توانم و نه می‌خواهم برای نامزدهای مختلف تعیین تکلیف کنم، کما این که گزینه‌های رأی‌آوری مثلِ خاتمی هم در این بین است. بحثم این است که اگر این عزیزان کاندیدا شوند، باب انسداد را گشوده‌اند و به گردش نخبگان باور ندارند. گویی آقایان هاشمی و خاتمی که 8 سال رییس جمهور این مملکت بوده‌اند، نتواسته‌اند یک نخبه‌ی سیاسی بپرورانند.)

2. این که شهردارِ تهران رییس جمهور شود، بد نیست. اتّفاقاً بابِ دل‌پذیری در دموکراسی است. ولی این که در دوره هشت‌ساله دو بار تکرار شود، استقرای ناقصِ بدی پدید می‌آورد و امر را مشتبه می‌کند بر آدم‌ها که برای این که رییس جمهور شوند، باید قبلش شهردار تهران شوند.

3. از بین این‌هایی که هستند، از بابِ گردش نخبگان آدم‌هایی ایده‌آلند. مانند مصطفی کواکبیان، اسفندیار رحیم مشایی، سعید جلیلی. باقری لنکرانی، قالیباف (با تساهل)، ابوترابی فرد، پورمحمّدی، جهانگیری، عارف، شریعمتداریِ وزیرِ بازرگانی، واعظ‌زاده، باهنر، رضایی، سبحانی، متّکی. اگر اسم دیگری به ذهن‌تان می‌رسد پیشنهاد دهید. 

4. ولایتی، سعیدی‌کیا، آل اسحاق، فلّاحیان، و این‌ها سن‌شان زیاد است یک مقدار. برای گردش نخبگان به اندکی جوانی هم نیاز است. اگر نامی را فراموش کرده‌ام بگویید. 

5. در نوشته‌های دیگری افرادِ دیگری را هم از دور خارج خواهم کرد. معیارهای معرّفی‌شده سعی ندارد بر معیارهای دینی و انقلابی تکیّه کند. ولی در مطلبی در آینده انسجام درونی را خواهم پرسید. 

6. در انتخاب‌تان بیشتر عرفی عمل کنید تا دینی و انقلابی. معیارها را عرض خواهم کرد. 

پس‌نوشت:

1. اگر کسی بپرسد پس رهبر چه؟ بگویم به طور شانسی این مطلب با معیارهای رهبر یکی شده است. آن هم مطالبه‌های مکرر رهبر بود که گفته بود چرا نخبه‌ی سیاسی پرورش نداده‌ایم و این را از علما و دانشجویان مطالبه کردند. 

2. دوباره آخر هفته‌ی بعد خواهم بود. 


نظرات  (۶)

سلام
بدون در نظر گرفتن دین و اعتقاد و بصیرت می‌گویم. حرفت زیاد مقبول نیست. چون پیش‌فرضت این است که رییس جمهور باید چست و چابک باشد و هروز از این استان به فلان اداره و بهمان مراسم بدو بدو برود و روزی 4 ساعت بخوابد. و از این باب شخص رییس جمهور باید تا اندازه‌ای جوان باشد. در حالی که رییس جمهور می‌تواند جاافتاده و حتی مسن باشد اما با دسته و گرئه قوی و چالاکی دولت را بچرخاند. جواب بند4
رییس قوه بودن و اقدام برای رییس جمهور شدن هم به خودی خود ناپسند نیست. یک نفر مدتی در یک جاست و ممکن است پیش‌بینی کرده باشد که جایش را به فردی با توانایی مثل خودش بدهد. خودش هم برای ریاست جمهوری بیاید. مگر حتما نخبگان باید در پست ریاست جمهوری هم گردش داشته باشند. ممکن است رییس جمهور بیاید و با کنار گذاشتن قبیله‌گرایی و با اجرای صحیح قانون و ... کار را به جایی برساند که هر نخبه‌ای سرجایش مورد استفاده قرار بگیرد. از کارگر و کارمند و هیات علمی گرفته تا روساس سازمان‌ها و وزرا و... . لازم نیست که خود رییس جمهور هم در جریان این گردش نخبگان سر کار آمده باشد. البته به دلیل بعید بودن عدم تاثیر قدرت بر افراد چنین فرضی کمی دور از واقعیت است اما دعا می‌کنیم که بشود. پاسخ بند1
پاسخ:
سلام.
منطقاً جواب بخشی از بند یک را داده‌ای. آن هم بخش کمی. 
۰۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۱:۵۳ حمید طایفه کاظمی
با سلام
برادر امیری عزیز باز هم مارا با نوشته های جنجالیت، هیجان زده کردی...خدا اجرت دهد. اما چندین سوال در ذهنم ایجاد شده است، یکی اینکه از چه منظر و بر چه اساسی عزیزانی که نامبرده ای جزء نخبگان هستند و اصلا چرا اساس نوشته ات گردش نخبگان است؟ مشایی نخبه است یا رییس جمهور فعلیمان احمدی نژاد؟ وقتی میگویی نخبه باید تمامی جوانب را ببینی،آقای ولایتی در سیاست چه حرفی برای گفتن دارد؟آقای قالیباف که نظامی بوده و در مدیریتش در شهرداری هم اثراتش را می بینیم، در مورد متکی چه بگویم....آخه برادر این چه دسته بندیی است بنظرم چیزی که برای شما مهم بوده در نوشته ات " گردش" بوده، گویا صاحب منصبان مملکتی یک قشر ثابت هستند( که تا الان هم همینطور بوده) و پست ها را باید به هم پاس بدهند و گردش داشته باشند..اگر میبینی که 8 سال پیش مردم به احمدی نژاد رای دادند بدلیل کمتر بودن احمدی نژاد در همین گردش نخبگان جنابعالی بود، اینکه در انتخابتان عرفی عمل کنید را از کجا آوردی؟ معنیش چیست؟ بشکاف برادر
یا علی 
پاسخ:
سلام. 
1. در باب گردش نخبگان، حداقل‌ها مدنظرم بوده است. اسامی دیگری هم در ذهن‌تان دارید بفرمایید. ضمن این که رییس جمهور از سطح نزدیک به مدیریت کلان انتخاب می‌شود طبعاً. در همه‌ی جوامع هم همین است. نخبه در این‌جا به معنای مدیر در سطح کلان یا مشهور در سطج کلان است. وگرنه مدّعی نیستم این اسامی همه نخبه‌ی سیاسی به معنای فنّی هستند. 
2. در این دسته‌بندی افرادی از دایره بیرون افتادند. هدفم همین غربال‌گری بود. 
3. عرفی یعنی بر معیارهای جزیی و ریز. در نوشته‌های دیگرم این معیارها را خواهم گفت. یکی از این معیارهای عرفی، توجّه به بحث گردش نخبگان و رییس جمهور شدن آدم‌هایی است که قبلاً رییس جمهور نبوده‌اند. این یک خواسته بسیار ساده و ابتدایی است که کسانی رییس جمهور بشوند که قبلاً دو دوره رییس جمهور نبوده‌اند. 
سلام
این وسط پارادوکس وجود دارد. از یک طرف می‌گویی برای جلوگیری از انسداد گردش نخبگان کسی که یکبار در عرصه قدرت و بر مسند یکی از قوا بوده شرکت نکند. از طرفی خودت در پست‌های پیشین نوشته‌ای که هشت سال قبل به آقای هاشمی رأی داده‌ای و باز خواهی داد.
یعنی خودت قائل به گردش نخبگان هستی؟ این سوال را به حساب تفتیش عقیده که نمی‌گذاری!
پاسخ:
سلام.
فهمش از جنس ناسخ و منسوخ است. حکم قبلی منسوخ است با این تتبع جدید.

سلام

تو درواقع با روش حذف گزینه ها داری میگویی که به کی رأی ندهیم در این مملکت!

این کار زمانی درست است که گزینه ها به هم نزدیک باشند، درصورتیکه فاصله ی ایشان در برخی موارد زمین تا آسمان است.

در بین کسانی که خود را کاندیدا خواندند برای من باقر خرازی از همه جالب تر بود. با اظهارنظرهای شاذ. نمی دانم او می تواند رئیس جمهور خوبی باشد یا نه ولی حتماً یک کاندیدای خوب است.

مؤید

پاسخ:
ُسلام. 
آرام آرم به گزینه‌های ایجابی هم می‌رسیم. این شماره‌ی یکش بود رفیق. 
سعی کرده‌ام همه‌ی گزینه‌هایی که امکان تأیید صلاحیت‌شان وجود دارد مطرح کنم. آن بنده‌ی خدا که رجل سیاسی نیست. 

دوباره سلام

(اگر سیاست شما عین دیانت شماست پس هر رجل مذهبی رجل سیاسی هم هست)

 

پاسخ:
سلام.
تشخیص این مسأله در عرفِ قانون با شورای نگهبان است. ضمن این که دیانت ما عین سیاست ماست به این معنی نیست که هر کسی مردِ دیانت است، پس رجل به معنای کارکرده‌ در حوزه‌ی سیاست است. 
تا مطلب رنگ و بوی سیاست به خود میگیرد دوستان فعال میشوند! [چشمک]
گزینه فامیل دور هم اضافه شود لطفا!
پاسخ:
ُسلام. 
فامیل دور ذخیره‌ی تئوریک است!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">