تی‌لِم

روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری
  • تی‌لِم

    روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری

مشخصات بلاگ
تی‌لِم
بایگانی

یا لطیف


نیمه‌ی دوّم تازه شروع شده و رضا قوچانی‌نژاد یک گلِ خوب زد. شاید از همین حالا می‌دانید که آخرِ بازی ایران-لبنان چطور خواهد شد! بازی‌های ما فقط در منطقه یک‌سوّمِ دفاعی لبنان نیست! همیشه هم رسم بر این نبوده و نیست. ممکن است ما در یک سوّمِ دفاعی حریف با قدرت کار کنیم، ولی ممکن است گاهی از یک سوّمِ دفاعی خودمان غافل شویم یا دیدگاه‌های مشخّصی در این باره نداشته باشیم. مثلاً در نیمه‌ی اوّل بازی با قطر دیدگاهِ دفاعی ما مشخّص و حتّی کم‌اشتباه نبود. ولی نیمه‌ی دوّم داستان فرق کرد.

فوتبال اصولاً از دفاع و حتّی دروازه‌بان شروع می‌شود. از دفاع است که بازی‌سازی انجام می‌شود و قدم‌به‌قدم تیم به دروازه‌ی حریف نزدیک می‌شود. نمونه‌ی شریفِ چنین بازی تیمِ بارسلونا است. من هم به چنین بازی اعتقاد دارم. اگر در خطِّ دفاعی، بنیان‌های تاکتیکی درستی نریزیم، بعید است بتوانیم مشکل‌مان را با هافبک‌ها یا مهاجم‌های خوب حل کنیم. 

عرصه‌ی انتخابات امسال چنین است. یعنی به نظرم یک کاندیدای کامل وجود ندارد. اساساً امسال انتخابات صحنه‌ی ناقصی دارد، نامزدها هم نقص‌های جدّی دارند. حتّی جریان‌ها هم چنین هستند. برخی از آن‌ها به بهترین نیروهای‌شان نتوانستند شرکت کنند. تنها ویژگیِ مثبتِ جلیلی معلوم بودن بنیان‌های فکری و نسبتش با انقلاب اسلامی است. ولی در نگاهِ باقی نامزدها، چنین دیدِ روشنی دیده نمی‌شود. آن‌ها غالباً بازی را از خطِّ حمله شروع می‌کنند. توجّه‌ای به قانون، شرایط اجرایی شدن اصلِ 44 و خصوصی‌سازی ندارند. (به این دلیل ساده که مدّعی‌اند دولت‌شان می‌تواند همه‌ی مشکلات را سریعاً حل کند. این یعنی خصوصی‌سازی روی هواست. هر اقدامی تبعات و اقتضائات مقطعی دارد!) بیشتر ناظر به شرایط حاضر حرف‌های هیجانیِ سوپاپ‌اطمینانی می‌زنند. در این میان غیر از جلیلی، قالیباف هم کاندیدای حرف‌گوش‌کنی است. یعنی او یک آدمِ عملیّاتی است که اگر مشاوران درست و درمان و قوی مثل شهاب مرادی یا حتّی جلیلی داشته باشد، می‌تواند سیاست‌های مناسبی را اتّخاذ کند. من چون به عمق استراتژیکِ ایران اهمیّتِ زیادی می‌دهم، جلیلی را ارجح می‌بینم. زیرا بدون تئوری‌های معلوم و شفّاف و هم‌آوا با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و متناسب با زیست‌بومِ ایران، نمی‌توان به جایی رسید. این به این معنا نیست که جلیلی دقیقاً حرف امام و انقلاب اسلامی را فهمیده. نه. بلکه او تنها کسی است که در این‌باره سخن می‌گوید. باقی ترجیح داده‌اند در این‌باره سخن نگویند و بنیانِ انقلابِ اسلامی را در موهوماتی چون پایین‌آوردنِ میزان تورّم، کم‌کردن عددِ بیکاری و از این جور عددهای اعتباری قرار دهند. این به این معنا نیست که در این زمینه باید با بی‌برنامگی ظاهر شویم. هرگز. بلکه منظورم این است که سوار کردنِ کلِّ انقلاب اسلامی سنگین و خونین و پرهزینه‌ی خمینی بر چهار تا معیار نسبی اختلافی کینز و آدام اسمیت قرار دادن، خود اوّل از همه جفایی است به خودِ امام. انگار کلِّ قصّه و رجزهای رهبران ایران در این سی و چند سال چرند محض بوده و گویا بعدِ دولتِ هویدا سر ما کلاه رفته است....

بعد از گوش دادن به جلیلی چنین حسّی به خردم دست نداد. شاید جلیلی جاهایی اشتباهی بگوید. حتما هم اشتباه می‌گوید، ولی دستِ کم می‌گوید. یعنی نسبت شفّافی به این قصّه معلوم کرده است. ولی باقی گویا صندوق‌های رأی و مزاجِ عامه‌ای را بیشتر می‌پسندند. با یک تفاوت. آن هم این که قالیباف به عنوان یکی از بهترین مدیران اجرایی و عملیّاتی انقلاب اسلامی در صحنه است. قالیباف می‌تواند با سعید جلیلی کار کند. البته شاید عکسش برقرار نباشد! قالیباف شاید برخی بنیان‌ها و جهت‌گیری‌ها و نبردها را نفهمیده باشد، ولی این را می‌داند چطور جهاد کند. شاید عظش قدرت داشته باشد، ولی تشنه‌ی خدمت هم هست. شاید کم‌اخلاق و هدف وسلیه را توجیه‌کن باشد، ولی توانِ اجرایی دارد. هر دو انتخاب‌های خوبی هستند. ولی جلیلی بهتر است، ولی قالیباف هم به‌دردبه‌خور است. 

چه کردی آقای شهاب مرادی با این حمایتت! دیدم را نسبت به قالیباف عوض کردی. اصولاً دید ناموس آدم نیست. باید وقتی حقایق بر آدم روشن شد، مثلِ زیرشلواری عوضش کرد. 

پس‌نوشت:

1. به جلیلی رأی دهید، اگر دوستش نداشتید به قالیباف. 

2. مطلبِ بعدی را دوست دارم روز شنبه بنویسم. 

3. کنار رفتن حداد و عارف قابل پیش‌بینی بود. جزء واضحات است که ولایتی هم باید به عهد وفا کند. ولی این که چنین می‌کند یا نه! باز هم جزء واضحات است!

4. هر کس، هر جا دوست دارد می‌تواند با حقیر در این یکی دو روزه مناظره و صحبت حضوری داشته باشد. پایه‌ام بدجور. بالاخره انتخابات است. 

5. من همین الان از خیلی از آدم‌های اطرافِ جلیلی ناامیدم. ولی جهنّم و ضرر. چاره‌ای نیست. 

6. راستی دقیقه 86 است؛ خیابانی می‌گوید کاپیتان یعنی این و جواد گلِ چهارم را زد... و تمام. چه بازی زیبایی بود.


نظرات  (۱۶)

سلام

این روزها حس بدی دارم. دلم میخواست به جلیلی رأی بدهم. دلم میخواهد به جلیلی رأی بدهم. دلم میخواست جلیلی آنی باشد که دلم میخواهد. دلم میخواهد او همان احمدی نژاد 84 یا لااقل 88 باشد. دلم میخواست او ظرفیتش را آزاد می کرد. دلم میخواست او ظرفیتی داشت که با آزاد کردنش همه ی معنای انقلاب را عینیت می داد. دلم میخواست معنای سرباز امام بودن را می فهمیدم. دلم میخواست می دیدم انرژی طرفدران گفتمان انقلاب هنوز هم که هنوز است پوسته ی هر انحصاری را می شکست. من دلم برای احمدی نژاد تنگ شده است. من دلم برای روایت فتح تنگ شده است. دلم تنگ است برای سادگی و صفای انقلاب. دلم تنگ است برای خودم. ما هرچقدر هم که آدم مزخرفی باشیم او که بیاید درستمان می کند. من دلم میخواهد همان مزخرفی باشم که او درستم می کند. دلم میخواهد انقلاب مرا به او برساند.

پاسخ:
سلام. 
شرایط سخت است. به خدا توکّل کن. ما باید به مردم اعتماد داشته باشیم. چون انقلاب اسلامی بدونِ تکیّه بر مردم هیچ کاری نمی‌تواند بکند. 
سلام
قصد رای دادن نداشتم، جمعه هم تا عصر صبر میکنم تا ببینم آیا اس ام اس و اینترنت قطع می شود یا نه. ولی اگر این اتفاقات نیوفتد علی رغم میل باطنی ام به روحانی رای خواهم داد. با وجود اینکه دلم با عارف بود. کار عارف را پسندیدم. شناخت قبلی ام از او محدود به دانشگاه و کدینگ و رمزنگاری و ... بود. الان مطمئن شدم انسان بسیار وارسته ای هستند.
یک تشکر بسیار ویژه هم از جلیلی دارم به دلیل اینکه واقعا خودش بود!
قالیباف خوب است ولی قالیباف مثل آدم بسیار قدرتمندی می ماند که اگر کنترل کننده ای از بالا نداشته باشد بسیار خطرناک است. به هم دلیل هم در شهرداری نسبتا خوب بود. میگویم نسبتا چون به عنوان یک بچه پایین شهر واقعا از کارهای تبعیض آمیزش ناراحتم. قالیباف باید یک کنترل کننده قوی داشته باشد. قالیباف برای معاون اولی خوب است ولی ریاست جمهوری برایش خیلی خیلی زیاد است. قالیباف نماینده سپاهی ها و جلیلی هم نماینده بسیجی هاست! همین برای ناراحتی از رئیس جمهوریشان برایم کافیست.
ولایتی هم از آن دسته کاندیدهاست که اگر رئیس جمهور شود اصلا ناراحت نمی شوم. احترام ها حفظ می کند. در کل معتدل است.

در مورد خصوصی سازی مدنظرت نقدی به نوشته ات دارم. خصوصی سازی از نظر شما به چه معناست؟ سپرده افسار شرکت های دولتی به سپاه و بسیج و ایجاد این اوضاع مزخرف الان؟ سپردن قرارداد ها به قرارگاه خاتم! دادن مخابرات به سپاه و ..... .  خصوصی سازی به این راحتی ها هم انجام نمی شود. برای نمونه اش هم چین! اقتصاد را آزاد کردند. شرکت های خصوصی از همه جای دنیا از جمله آمریکا و اروپای سرمایه داری به آنجا امدند و سرمایه گذاری کردند. فساد و اختلاف طبقاتی هم افزایش پیدا کرده. علی رغم رشد اقتصادی بسیار بالا،درامد دولتی هنگفت، همچنان تعداد بسیار زیادی از مردمشان در شرایط سخت هستند.
حرفم این است که اگر به فامیل هایشان بدهند خصوصی سازی نیست، گند زدن به مملکت است. اگر به مردم سرمایه دار ایرانی بدهند، نیاز به آزادسازی فضای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی هست. برای خصوصی سازی ابتدا نیاز به دولت پاک است تا بیشترین نظارت را بر درآمد مردم داشته باشد. تا قران آخر مالیت را از سرمایه داران بگیرند. برای ایجاد چنین سیستمی کم کم باید 10 سال در دولت پاک سازی کرد، اموزش داد، فرهنگ سازی کرد.
پاسخ:
سلام.
خوشم می‌آید من و شما هیچکدام‌مان به آدمِ معتدل رأی نمی‌دهیم. همین نشان می‌دهد آن آدم معتدل نیست از نظرمان. 
دولتی که بخواهد قوی‌ترین نظارت‌ها را داشته باشد، دیگر نمی‌تواند فضا را باز کند و نه می‌تواند خصوصی‌سازی کند. برادر یا خواهر، رؤیایی صحبت نفرما. 
حقیر حتّی این خصوصی‌سازی را از دولتی بودن بهتر می‌دانم. در جامعه‌ای که رقابت واقعی شود، ممکن است اختلاف دهک‌ها بالاتر باشد. به نظرم این مسأله اصلاً نباید برای ما معیار باشد. فقط دولت باید عدالتِ فرصت‌ها را بین همه‌ی آدم‌ها برقرار کند. همین. چه آن که مثل شما جنوب شهری یا روستایی است چه آن که بالاشهری است.
سلام بر میثم

تیلم رو سیاسی نکن کار خوبی‌ نیست باز خوبه با بشل اینکارو نکردی :).

گاهی‌ میام بلاگت رو چک می‌کنم یعنی‌ دقیقا نقطه‌ مقابل من ایستادی اشکالی‌ نداره همینقدر که ایستادی خوبه.

سلام به عمو و پسر عمو‌ها برسون.

محسن

پاسخ:
سلام مهندس. 
من شما را نقطه‌‍ی مقابل خودم نمی‌دانم. دوست دارم ببینمت. چه در ایران، چه در آن‌جا. راستی ما همه سیاسی هستیم. 
فعلا چاره ای نیست! اگر فضا طور دیگری بود بین عارف و لایتی انتخاب می کردم! چون هر دو متعادل تر از بقیه اند! گفتم اگر ولایتی هم انتخاب بشود، خوشحال خواهم شد. تنها علتی که به روحانی رای میدهم، تقسیم قدرت است. نتیجه 8 سال حکومت تنها یک جناح را دیده ایم!
در رابطه به خصوصی سازی خدمت شما عرض کنم همان موقع که داشتی در مورد "ظرفیت ها باید آزاد شود" جلیلی می گفتی، میخواستم جواب بدهم کدام ظرفیت؟ مردمی که فقط 20 درصدشان تحصیلات بالای دیپلم دارند، 20 درصد بی سواد مطلق دارد، حدود 50 درصد زیر متوسطه سواد دارند، چه ظرفیتی به جز پوپولیستی رفتار کردن، هیجانی رفتار کردن، بی فکر رفتار کردن می توانند داشته باشند؟ حتی قشر دانشجو و  تحصیل کرده را ببین! از مردم عادی هم عوام تر هستند!  در هیچ کشور پیشرفته ای کسانی مثل احمدی نژاد و روحانی که بزرگ ترین تواناییشان چرب زبانی آنها است این چنین مورد استقبال قرار می گیرند؟
حالا همین را تعمیم بده به خصوصی سازی! خیلی از این اوضاع نابسامان مملکت نتیجه مستقیم سوء استفاده ی همین "مردم" هستند! در بحبوحه نوسانات نرخ ارز، همین مردم بودند که باعث جهش غیر عادی قیمت شدند. برای اتوموبیل هم همینطور! تا آنجایی که من اطلاع دارم در یک بازی "منطقی" طبق تعادل نش، بازی در نقطه "زینی" به تعادل می رسد. نقطه ای که همه در آن سود می برند. ولی این بازی در این مملکت منطقی نیست. پول انباشته شده ی بسیاری در دست یک سری آدم های سودجو وجود دارد که با آن میتوانند مملکت را نابود کنند. چون سرمایه دار خارجی هم نداریم، پس رقیبی برای آنها پیدا نمی شود. حرف زیاد است. حوصله بحث بی نتیجه هم نیست. حرف من این است وقتی دولت مریض است و مردم هم، خصوصی سازی جز بدبخت کردن قشر محروم نیست. یکی شان باید درست شود. ایده آل گرایی هم نیست. دولت باید باید باید و باید از درجه پاکی بالایی برخوردار باشد تا بتواند بر درآمد سرمایه داران نظارت کافی داشته و مالیات را از آنها بگیرد! همین الان من ماهی 200-300 هزار تومان مالیات میدهم در حالی که سرمایه دار بازاری با درآمد روزانه چند میلیون ، در کل سال از کارمند کمتر مالیات میدهد! در حالی که باید 30 درصد پولش را مالیات بدهد!
پاسخ:
سلام.
همان لایتی انتخاب خوبی است.
به مردم هم توهین نکن.
بعدش هم این که بند آخر این نوشته بهتر از قبل است.
http://sanayee.persianblog.ir/post/455/

http://www.sci.org.ir/SitePages/report_90/education_report.aspx

سلام برادر
آدمهای دور و بر قالیباف هم همچین تعریفی ندارند ها.
منم بین جلیلی و قالیباف مونده بودم دیروز وقتی حرفی رو شنیدم رای ام شد جلیلی. به این مضمون: انرژی هسته ای مهمه اما وقتی مردم نون ندارند بخورند به چه دردی میخوره؟ اجتماع طرفدارای قالیباف توی شورای شهر که دیروز میدون انقلاب برگزار شد. امروزم قراره خود قالیباف بیاد.
پاسخ:
سلام.

سلام
این مطلب را بخوان.
البته جمله اجباری نبود!
یاعلی
پاسخ:
ُسلام. 
گویا این مطلب از سایت جلیلی حذف شده است.
سلام میثم جان.صحبت بسیار خوبی دیروز داشتیم.. اخواستم بگم همچنان بر اون عهد استوارم...
پاسخ:
سلام. 
حتماً همین طور است.
پاسخ:
سلام. 

سلام

آفرین بر بازوان اندیشه ات

پاسخ:
سلام. قربانت.
خوشحال باش که هیچکدوم از کاندیداهای انتخابیت رای نیاوردند، چون اگر حتی با یک رای تو دارای سمت کذایی رئیس جمهور می شدند اوموقع باید جواب یک ملت(نه فقط در این دنیا بلکه در محضر حق و در مقابل مولا امیرالمومنین(علیه السلام)) باید جواب پس می دادی. گر چه همین الانم در محضر آقا صاحب الزمان (عج) باید پاسخ گو باشی در مقابل حمایت از افرادی که مردم رو به قهقرای مذهبی و فرهنگی و اقتصادی و... می برند.
خوب فکر کن لطفا!
پاسخ:
این حرف را الان ما باید بزنیم. جالب است؛ هم بازنده‌ایم هم محکوم. 
سلام. 
در این که انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام را باید در هر صورت حفظ کرد. ولو با سختی و گرسنگی و مقاومت موافقم اما در جامعه ای که همه به پیامبر ایمان آورده باشند به خواست خود. این حرف شما برای انقلاب کنندگان قابل قبول است ولی برای نسل من و نسل بعد من (متولدین 57 به بعد) که انقلاب را به ارث برده اند نه! کسانی مثل من و شما معتقدند به آرمان های امام و انقلاب ولی همه هم نسلان ما (بلکه بیشترشان) اعتقادی ندارند آن ها وقتی بیکارند و در اولیات زندگی خویش مانده اند چون پول و سرمایه ای ندارند و شغلی هم برایشان نیست دیگر نه تنها انقلاب و امام که پیامبر و اسلام را هم زیر سوال می برند من قبل از انقلاب نگران اسلامم چرا که پایه های انقلاب بر اسلام بنا شده است. ضمنا فراموش نکنید پیغمبر هم صلح حدیبیه را امضا کرد امام علی 25 سال برای حفظ اسلام سکوت کرد امام حسن صلح کرد! و تنها امام حسین جاییکه احساس کرد چیزی از اسلام نمی ماند جنگید واقعا الان در  کدام وهله ایم؟ در زمان امام حسین؟ آیا جنگ ما و سازش ناپذیریمان اثری هم برجای خواهد گذاشت؟  نمی خواهیم با کفر کنار بیاییم بلکه باید خود را قوی کنیم تا او را بپیچانیم!!! با شعار مرگ بر کفر قوی نمی شویم  بلکه در دنیای امروز باید برتری خود را بر کفر ثابت کنیم تا کفر هم در ما ذوب شود
پاسخ:
این از آن حرف‌هاست.
۲۵ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۱۶ علی رحیمی پور
حق

ساعت 14 است، همچنان پا در هواییم، ولی چیزی که مسلم است گویی باید چندین سال دیگر در حسرت شنیدن حیات طیبه از دهان دولتمردان صبر کرده و خون گریه کنیم...
به یاد دوستی که گفت اگر جلیلی رئیس جمهور شود خودم را به زیر خر می بندم و از ایران می روم، خوشا به حال الاغ ها، که شاید تا ساعاتی دیگر می توانند بسیار خوشحال باشند که مجبور به کاری نیستند و ما همچنان سرگردان در پی زمان و مکان موعود!
پاسخ:
همین امروز بهت می‌گویم. 

سلام

من با آناهیتا که نام معبدی است تا حد زیادی موافقم ولی فکر می کنم این طرز فکر را اگر بر همه ی زندگیمان حاکم کنیم چیزی از اساس کارمان نمی ماند. دائما مجبوریم خودمان را سانسور کنیم. چیزی که در انتخابات رأی نیاورد سردرگمی بود و آنچه رأی آورد یک عملکرد مشخص و سابقه ی قابل مراجعه بود و وعده هایش هم کدهای راست و مستقیم و خوش کارکردی بودند.

در ضمن دیدم بعضی از دوستان گفتند که ظاهرا باید بابت حمایت از آقای جلیلی به حضرات معصومین جواب پس داد. این درصورتی است که کسی رضای خدا را در نظر نگرفته باشد و البته باید درباره حمایت و رأی به هرکس دیگری غیر از ایشان هم جواب پس بدهد!

یاد بگیریم در زمین دموکراسی خوب توپ بزنیم. برد البته بسیار شیرین است اما خوب بازی کردن بر دیگر چیزها تفوق دارد.

به نظر من تیلم کارش را خوب انجام داد هرچند با هم همنظر نبودیم و حالا حالاها هم کار دارد.

یا علی مدد

موفق باشید

پاسخ:
سلام.
۲۵ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۱۵ سمیرا روشنایی
سلام.
چه آینده ای رو برای ایران متصورید با این وضعیت ...
پاسخ:
سلام. 
فوق‌العاده روشن. 
سلام،
ایکاش برخی ...گرایان از پخش شدن آرا جلوگیری می کردند.
باید قبول کنیم ...طلبان درست وارد میدان شدند.و به تبع نتیجه ی بهتری هم گرفتن.
باید گفت پس روحیه ی ایثار کجاست.چرا طمع......
نتیجه اش این می شود که میدان به دست "من آنم که رستم بود پهلوان "می افتد.
در پایان به خدا پناه می برم از حرص و طمع که یکی از ویژگی های شیطان است.یا علی (ع)
پاسخ:
سلام. 
درست است. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">