مثل هر جنبندهی دیگری من هم روزی به وجود آمدهام؛ سالِ کربلای 5. از آن نسل از فرط «هابی» نداشتن، کتابخوان شدهام و از بس در این کار معتاد که آن را با هیچ سرگرمی یا دستگرمی دیگری عوض نمیکنم. اوّلین نوشتههام را در وبلاگم و یکی از شبکههای اجتماعی منتشر کرده بودم و مثل هر نشر دهندهی دیگری فهمیدم که میشود داستان هم نوشت. که نوشتم. در «لوح» که سایت ادبی نسبتا مشهوری بود در دههی 80. دیدم داستان کوتاه نوشتن نمیدانم، و مثل هر سوادکوهی دیگری پرگو هستم. این پرچانگی را خالی کردم روی صفحه کلیدِ دستگاهِ نویسندهای که تا به حال سه بار عوض شده. با چند صد هزار واژه چیز نوشتن و به جایی نرسیدن و منتشر نشدن. همه هم رمان. بالاخره یکی را منتشر کردم در تابستان 92 –سال ریاست جمهوری 11- به نام «تقاطع انقلاب و وصال» که هنوز چاپ اوّلش تمام نشده و رمانِ «تیلم» به سالِ 94 -سالِ مجلسِ ده- که چاپ اوّلش تازه شروع شده. این را هم بگویم که سال 83 رفتم به دانشگاه تربیت معلّم –خوارزمیِ حالا- تا ریاضی بخوانم که درست و حسابی تربیت شوم. که نشدم. سال 87 رفتم به دانشگاه شاهد تا همان ریاضی را در دانشگاه «ارزشها» بخوانم که بلکه به حرمت ارزش و شاهد و شهود تربیت شوم. که نشدم. الان هم دانشجوی ترم هشت دکتری منطق ریاضی هستم در دانشگاه تربیت مدرّس که منطقی تربیت شوم. این زورِ آخرِ سیستم آموزشیست در تربیت کردنم در ۳۰ سالگی. از سیستم آموزشی ناامیدم ولی از خانمی که به زندگیام از بهمن ۹۵ وارد شده است نه.
ایمیل:
amiribeshelim@gmail.com
اینجا نظرهای شما، در صورت تمایل شما، نمایش داده خواهد شد.
پاسخ:
سلام برادر. مشتاق دیدار... سال اوّل لیسانس بود؛ فکر کنم نقد کتابی از صادق هدایت بود؛ دقیقاً هم شب امتحان مبانی. چه دورانی بود!
پاسخ:
درود.
عزیزی محمد جان.فقط بگو کال آف دیوتی 8.5 کی تمام می شود!!
پاسخ:
بله. و شما هنوز اسمتان را.
پاسخ:
برای من فرق میکند.
پاسخ:
سلام هادی.
تقاطع انقلاب و وصال. مشتاقِ دیدارِ شما.
پاسخ:
سلام. عرض میکنم خدمتتان.
پاسخ:
سلام. به طور کلی نظرها را خصوصی کردهام. اگر امری دارید ایمیل بگذارید با یکدیگر گفتوگو کنیم. اگر هم نکتهایست که علاقهمند هستید ملّت آشکارا نظرتان را بدانند، همین جا نظر بگذارید.
پاسخ:
سلام.
لطفا به amiribeshelim@gmail.com ایمیل بزنید.
پاسخ:
سلام.
متنی در کار نبود و همان یک جمله کلِّ مطلب را تشکیل میداد.
آقای فراستی به اوژنی 1.5 و به تربیت احساسات 3.5 داد.
پاسخ:
سلام.
تمام آثار منتشر شده هیچکدام را کامل نخواندهام. امّا از بین آنهایی که خواندهام، تربیت احساساتِ فلوبر، و مسخِ کافکا نزدیک به شاهکارند. داستانِ دو شهرِ دیکنز را باید دوباره بخوانم و اوژنی گرانده بالزاک هم متوسط است.
پاسخ:
سلام.
متنِ ناباکوف را قدیمترها خواندهام. به نظرم از متنِ کافکا عقبتر است و جاهایی به دامِ تفسیربافی میافتد.
فعلا سوزان سانتاگِ نظریّهپرداز را کمی خواندهام که خوب است و از باقی ریز و درشتها خبر ندارم.
پاسخ:
پدران و پسران هم کارِ خوبی است. صحنههای انتهاییاش خوب درآمده.
پاسخ:
سلام.
مطلبِ آخرم را کمی ویرایش کردم.
من شبهای روشن داستایفسکی را خیلی قدیم خواندهام. به نظرم کارِ خوبی نیست.
دیگر این که حتما بودنِ شما و پرسشهایتان به نفعم است و هرگز مزاحمت نیست.
پاسخ:
سلام.
نمره ایشان به پیرمرد و دریا بالا بود. بالای سه. همین طور نمرهشان به خانمِ دلوی هم نزدیک به عالی است.
من پیرمرد و دریا را قدیمتر خواندم، آن موقع ها حد و اندازه های 2 را برایش قائل بودهام. وداع با اسلحه کارِ بهتری است.
خانمِ دلوی هم کتابِ خوبی است. 2.5 را راحت میگیرد.
پاسخ:
3.5 نمره خیلی بالایی است؛ آن نیم نمره را یادم میآید به یک دو کلّی نگری در توصیف داده شد و یک دو سطرِ ناخوب.
پاسخ:
سلام.
وداع با اسلحه با ترجمه نجف دریابندری خوب است.
پاسخ:
سلام. نمره که ندادیم، ولی نظر ایشان این بود که داستان خیلی خوب است. به نظر من هم داستان خوبی است.
پاسخ:
سلام.
من جلسه پیش نبودم، ولی فکر کنم برآیندِ جلسه مثبت بوده به نفعِ کتاب.
من فیلمبین حرفهای نیستم هنوز، ولی بین اینهایی که دیدهام، به نظرم، جان فورد از همه بهتر است؛ قلّه است.
پاسخ:
سلام.
ممنون که نظرت را فرستادی.
من در این دو جلسه حاضر نبودم. ولی می دانم نظر ایشان مثبت بود؛ به خصوص درباره در انتظار گودو.
پاسخ:
سلام.
هنوز درسم تمام نشده؛ رساله ام مانده. سعی می کنم بنویسم و کار اصلی ام نوشتن باشد.
سعی می کنم موسیقی خوب گوش دهم؛ هنوز به سلیقه نرسیده ام. ولی از سنتی ها بنان و از کلاسیک ها هم موتزارت و باخ.
درست می فرمایید. حتما باید از مارکز بخوانیم.
پاسخ:
سلام.
چند هفته ای نرفتم. برخی از فایل های صوتی را هم دارم.
پاسخ:
سلام.
فعلا فایل ها آماده انتشار نیست. هر وقت چنین بود، به شما اطلاع می دهم.
پاسخ:
سلام.
نقدهایم یا درست یا غلط؛ من سخت گیرانه نمی فهمم. اگر درست است که باید فیلمساز خودش را اصلاح کند. اگر غلط است که وارد نیست. بنابراین صحنه خوب به نظرِ من صحنه ای است که از مرز تکنیک گذشته باشد و توانسته باشد محتوایی خاص را با شکلی بدیع بیان کنید. تکنیک ابزار است. این شکلِ بدیع در هر صحنه ای باشد باید قدر ببیند.
فیلم را در کلیت هم می توان بررسی کرد. در کلیت، ما با نگاهِ فیلم ساز طرفیم. در سینمای ما بیشتر فیلم سازها نگاهی ندارد؛ هیچ نقطه عزیمتی ندارند؛ پس صحبت از شکل بدیع از سرشان زیاد است. حال اگر فیلم سازی صاحب نگاه بود و آن نگاه را توانست به تصویر بکشد، می توان بر سر درستی یا نادرستی آن نگاه بحث کرد که بحث پیشرفته تری است.
پاسخ:
سلام.
ممنونم از محبت شما.
ضمنا من عکّاس نیستم.
پاسخ:
سلام.
درباره بادیگارد، ما تنها با یک فیلم بد مواجه نیستیم، بلکه با یک تفکر خطرناک مواجه ایم. فیلم یک دوگانه مقدّس-نامقدّس را مطرح می کند که خیلی خطرناک است. فیلم، مشکلاتی دارد که شما برخی اش را به درستی گفته اید، ولی بدتر از آن نگاهِ ارتجاعی که پشتِ فیلم است نگران کننده است.
ابد و یک روز، فیلم ناپسندی است. توهین است به ما و فرهنگ ما. عجیب است که فیلم این همه حامی پیدا کرده است.
پاسخ:
سلام.
درباره ابد و یک روز متن زیر را نوشته ام.
http://www.snn.ir/detail/News/498545/177
درباره بادیگارد یک متن بد نوشته بودم که از آن برائت می جویم. تازگی یک متن دیگر نوشته ام که اگر منتشر نشد، نشرش خواهم داد.
آقای عسگری را زیاد نمی شناسم. ایشان را در گرگان دیدم در همان جلسات.
پاسخ:
سلام.
تحلیل درست و خوبی بود.
نقد بادیگارد را هم کمتر از یک ماه دیگر منتشر می کنم. نقدِ سهمناکی است.
پاسخ:
سلام. به نظرم متن زیر متن بهتری است: (البته همان متن است با اضافاتی)
http://www.snn.ir/detail/News/498545/177
اگر قرار به انتشار باشد، درباره آن یک جمله هم صحبت خواهم کرد. ممنونم از توجه شما.
پاسخ:
سلام.
داستان کارامازوف را شروع کرده ام؛ منهای برخی ضعف ها، امیدوارکننده است.
فیلم مستندی هم درباره فلسطین دیده ام که به نظرم خوب بود. نامش را به خاطر ندارم الان.
این را هم ببینید؛ نقدم درباره بادیگارد است.
https://plus.google.com/117593269744378954099/posts/4dpktrHy5CV
پاسخ:
سلام.
ارادت.
ان شاء الله که دیدار حاصل شود.
پاسخ:
سلام.
ممنون بابت راهنمایی ها.
البته پدران و پسران کار خوبی است.
پاسخ:
نقد را برای تان ایمیل کردم.
پاسخ:
سلام.
با ترجمه صالح حسینی.
من بیشتر از شما کلاسیک ها را ندیده ام. همین هایی که نام برده اید به اضافه کاپرا و فلینی و بیلی وایلدر و چند تا کارگردان غولِ صامت کار کار شما را راه می اندازند. حتما ده پانزده تا فیلم مهم و عالی صامت مثل «باد» را بگذارید. حتما از کاپرا و وایلدر هم کار بگذارید.
پاسخ:
سلام.
من مطلبِ منقّحی به ذهنم نمیرسد که چکیده جلسهها باشد. ولی فیلم بسیار پسندیده شده است و به نظر ایشان شاهکار است. درباره این فیلم بسیار بحث شده و به نظر میرسد به نظر آقای فراستی بهترین فیلم برگمان است.
پاسخ:
سلام.
هنوز برادران کارامازوف کامل نشده است. این هفته نقد کتاب دولتآبادی، بنیآدم، است.
پاسخ:
ُسلام.
این فیلم خیلی روی ایشان تأثیر گذاشت و فکر کنم نظرشان را درباره بهترین فیلم برگمان تغییر داده است.
پاسخ:
ُسلام.
فیلم ماقبل فرم است. این که ابلیس باید پشت دوربین باشد، باید به فرم برسد. فرمی که ابلیس ایجاد و کارگردانیاش میکند، فیلم در این مقصود هم ابتر و ناتوان است و به طور کلی فیلم ماهی و گربه فیلم افلیجی است.
پاسخ:
سلام. جلسه این کتاب هنوز برگزار نشده است.
چشم. پیام شما را ابلاغ می کنم.
پاسخ:
سلام. ایمیل کرده ام برای شان حسین جان.
پاسخ:
سلام. نه. این جور نیست. فکر کنم دو جلسه بیشتر برگزار نشده. یک جلسه اش را خودم بوده ام. بعد هم رها شده و چند داستان کوتاه در این کلاس خوانده شده است.
پاسخ:
سلام. آن کلیپ را دیده بودم. این نظر تازه را اگر جایی منتشر شده برایم بگذارید. هنوز ندیده ام.
پاسخ:
قدیمترها خیلی خوشم میآمد. ولی الان دوباره باید بخوانم؛ فکر نمیکنم دوباره کار کند. نقدی بر استخوان خوک هم نوشتم که منفی بود و نمیدانم الان دارمش یا نه. شاید توی همین وبلاگ پیدا شود.
پاسخ:
سلام مرتضی جان
شماره تلفنت را توی خصوصی بفرست. دوست دارم ببینمت.