تی‌لِم

روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری
  • تی‌لِم

    روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری

مشخصات بلاگ
تی‌لِم
بایگانی
دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۱:۴۷ ق.ظ

ریزش‌ها و رویش‌های ۲

هم‌چنان ریزش‌ها و رویش‌های وقایع اخیر ادامه دارد.

اوّل ریزش‌ها:

یکی روزنامهٔ لیبرال‌هاست که تیتر زده: «بانک‌های سوخته.» آن هم بعد از ده روز. برای لیبرال‌ها و راستی‌ها، بانک محترم است نه جان. بانک باشد؛ جان نبود هم نبود. البته برای لیبرال‌های وطنی. وگرنه عمراً یک محافظه‌کارِ آمریکایی این اندازه از شرافت دور باشد. 

دومی پناهیان است که -قریب به مضمون- گفته: «اعتراض کنید. فقط به دولت. آن هم با حد و حدود. عاشق ولایت باشید. روزهایی هم که به‌تان می‌گوییم از خانه بیرون بیاید. این طور یک معترض انقلابی درستید.» شرم بر او. 

سومی حسین شریعتمداری است که گویی تیتر چند روز پیشش را (که رسماً علیه حاکمیت بود) پس گرفت و یک «وجیزهٔ» فاجعه نوشت. آقای کیهان! دخل و خرج مردم با هم نمی‌خواند. بِفَهم. به چه زبانی بگویند که باور کنید؟ حالا هی بگو آشوب‌گر؟ اصلا آشوب‌گران را معرفی کنید و پرونده‌های‌شان را به مردم دقیق و شفاف دانه‌به‌دانه توضیح بدهید. ولی بفهمید مردمی هستند که ندارند. هشت‌شان گرو نه‌شان است. معترض هستند. توی خیابان هم بودند؛ چه بسا نان‌ِ شب‌شان را از فروشگاهی بلند کرده باشند؛ چه حُسنی دارد که نشان بدهید درکی از وضعیت مردم ندارید؟ 

چهارمی مصباح‌یزدی است که می‌گوید: «پیشرفت‌های ایران همه را متعجب کرده است.» شاید هم باید رجانیوز را رویش بدانیم که این طور وسط این بلبشو خواسته مصباح را خراب کند. معلوم نیست! 

پنجمی محمد خاتمی است که اندازه «زندانی‌ها» هم شرایط روز را نمی‌شناسد. کجا زندگی می‌کند؟ پیام تسلیت برای «حضرت» (کذا فی‌الاصل) رییس جمهور یعنی چی؟ فرق خاتمی با باقی چیست؟ این‌که اگر خاتمی بخواهد کتک بزند با سمتِ «سگگ»دار کمربند نمی‌زند؟ چون رئوف‌تر است؟ 

ششمی وحید جلیلی است که تشریف ندارد ظاهراً. او نمی‌آید توضیح بدهد فرق این اعتراضات با اعتراضات سمیرم و سبزوار در دههٔ هفتاد چه است؟ (چون همیشه به تحلیل وقایع سمیرم و سبزوار خیلی می‌نازید!) یعنی یک سریال پیزوری از همهٔ این اتفاقات مهم‌تر بود؟ یعنی فقط حسین محمدی و دوستانش به باور او «این گروه خشن» هستند؟ ایشان «گروه خشن» دیگری در جمهوری اسلامی رؤیت نکرده است؟  

 رویش‌ها: 

این وسط یکی‌دو رویش هم دیده‌ام. 

یکی محسن‌حسام مظاهری است که فریاد زد. متن دوّمش بیشتر چسبید؛ غیبت دین و زبان الکن دین‌داران. 

دومی حسن آقامیری است که تازه لباس پوشیده است. داد زد. داد. تحلیل عمیق نکرد. ولی داد زد. بدیهیات را داد زد. همان کاری که خیلی‌ها نکردند. (خدا بیامرز روح‌الله نامداری می‌گفت به همانی که می‌دانی عمل کن، باقی‌ راه، جلوی پایت روشن می‌شود.)

-اگر رویش‌های دیگری هم در کار است خبر دهید-

 

نظرات  (۴)

۱۱ آذر ۹۸ ، ۰۹:۵۸ دچارِ فیش‌نگار

سر و ته نگرفتی لیست رو؟ :)))

یا شایدم ما تحت تاثیر تی وی هستیم

پاسخ:
نمی‌دانم! 
من تی‌وی نمی‌بینم. دو سه برنامه می‌بینم که توی یوتیوب است و بعید است کلا صد نفر هم بیننده داشته باشد. ولی تحلیل‌های نابی دارند و من استفاده می‌کنم. 

یکی از رویش ها هم بعضی از اطرافیان خودم بودن که نه تریبون دارن و نه داد زدن هاشون رو کسی میبینه...

اما وقتی همین سخنرانی آقا میری رو گوش دادن یکی از سوالاتشون این بوده که ایشون تجربه مدیریتی هم داشتن؟...

این مدل فریاد زدن رو که همه دارن... فرق ایشون اینه که تریبون داره... و اون کشاورز نداره... همین...

فریادی که صرفا تخلیه خویشتن باشه مناسب عموم مردمه نه تریبون دار...

تریبون دار باید فریادی بزنه که اجرایی باشه والا برای تخلیه خودش وقت مردم رو نگیره بهتره...

 

یکی دیگه از رویش ها هم یکی از دوستان دهه هفتادی ام بود که تحلیلش از سخنان پناهیان به شرم بر پناهیان ختم نمیشد... و تحلیلشون بسیار شنیدنی تر و سازنده تر از متن گرانبهای شما بوده دکتر جان...

البته این دهه هفتادی توفیق رفتن به دانشگاه رو نداشته... اما بیش از منِ دانشگاهی اهل درک و تشخیص در جزئیات هست...

کاش این قدرت تشخیص در جزئیات رو میتونست به امثال ما هم منتقل کنه...

 

البته ریزش ها تقصیری ندارن... امتحانات سخت شد...

پاسخ:
حتماً لینک مطلب‌ دوست‌تان یا اصل متن‌شان را بفرستید. 
این که پناهیان صحبت‌های مهمّی قبلاً در جاهای مختلف داشته درست است. حرفی نیست. 
موضوع این است که توی این ده روز چه کرده و گفته است؛ سرِ بزنگاه کجا ایستاده است. 



۰۱ دی ۹۸ ، ۱۶:۴۸ مهران رحیمی

نقل قول 

 

من تی‌وی نمی‌بینم. دو سه برنامه می‌بینم که توی یوتیوب است و بعید است کلا صد نفر هم بیننده داشته باشد. ولی تحلیل‌های نابی دارند و من استفاده می‌کنم. 

برگرفته شده از tilem.blog.ir 

 

یه اسمی چیزی ازین برنامه های یوتیوب بده ما هم استفاده کنیم، اگه اشکالی نداره. نه مهملات بی بی سی را میشه دید و نه خزعبلات تلویزیون را، نه روزنامه ای و نه کتابی. فقط بعضی فریادها که فقط دل آدم را خنک میکند، اما گرمی به مغز آدم نمی دهد. پیشاپیش ممنون.

پاسخ:
مهران جان 
دربارهٔ مهملات رسانه‌های بیگانه از بیست و سی تا بی‌بی‌سی با تو موافقم. آن رسانه‌های ناب را حضوری بهت خواهم گفت. به نظرم این خلوت‌خانه را در پستویی پنهان کنیم هم برای ما بهتر باشد هم برای صاحبان آن رسانه‌ها. 
۰۵ دی ۹۸ ، ۲۳:۲۸ مهران رحیمی

پس میثم جان، هر وقت این طرفی اومدی با عیال و آقا رضا، یه ندا بده که قرمه سبزی را بار بگذاریم :)))

پاسخ:
حتما مهران جون. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">