تی‌لِم

روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری
  • تی‌لِم

    روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری

مشخصات بلاگ
تی‌لِم
بایگانی
جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۰۴ ب.ظ

به کی رأی بدهیم؟ 6- جلیلی لیبرال‌اللهی

یالطیف

سعید جلیلی با شعاری در انتخابات یازدهم شرکت کرده است که همه‌ی برنامه‌ها و سازوکارهای منظّمِ من در «بی‌ کی رأی بدهیم»‌ها را بهم ریخت. این به این معنا نیست که آن نوشته‌ها و توصیه‌ها روی هوا بود یا روی هوا رفت، بلکه سعید جلیلی درک و فهمی از جایگاهِ رییس جمهوری ارائه کرد که بسیار برایم بدیع بود. جلیلی یک فهم امروزی و نوین از انقلاب اسلامی ارائه کرده است، فهمی که من پیِ آن بوده‌ام از کتاب نفحاتِ نفتِ رضا امیرخانی. کتابی که من را عصبی کرد. چون امیرخانی در چه باید بکنیم، کمی فردگرا شده بود و شخصی. دور بود از یک راهِ حلِّ جمعی. حسن آن کتاب این بود که از نقطه عزیمت تورّم و بیکاری و شاخص‌های معمولی اقتصادی به اقتصادِ ایرانِ پس از انقلاب نپرداخته بود. این دوری از شاخص‌زدگی و توسعه‌زدگی و مرعوبِ چهار تا مفهومِ اقتصادی نشدن، برایم شیرین و عمیق و مبتنی بر انقلاب اسلامی بود. 

سعید جلیلی در سخنان انتخاباتی‌اش، که بیشتر شبیه به تفسیر مبانی انقلاب اسلامی است، یک جمله را بسیار تکرار کرده است: «باید ظرفیّت‌های ملّت ایران آزاد شود.»

نمی‌دانم سعید جلیلی به ملزومات این حرف توجّه دارد یا نه! نمی‌دانم جلیلی معنای حرفی را که می‌زند می‌داند یا نه! خوشبین هم نیستم که بداند. خوشبین هم نیستم که جلیلی بتواند این حرف را عملیّاتی کند. ولی حتماً این مهم‌ترین و درست‌ترین حرفِ انتخاباتی‌ است که تا به حال شنیده‌ام. درست است از این که جلیلی بتواند به این حرف عمل کند تقریباً مأیوسم، ولی نباید فراموش کنیم که گامِ اوّل برای انتخاب یک کاندیدا این است که رویکرد و محورِ درستی داشته باشد. 

انتخابات مهلکه‌ی شعارها و رویکردهاست. وگرنه هیچکس نمی‌تواند با حرف‌هایی که همه‌ی کاندیدا می‌زنند مخالفت نشان دهد. تقریباً همه‌ی حرف‌ها و همه‌ی دغدغه‌های این 8 کاندیدا درست است. ولی مهم آن نقطه عزیمت است. مهم آن سیر نگاه است. اگر آن سیرِ نگاه و نقطه عزیمت دولت مبتنی شود بر افزایش تصدّی‌گری دولت و متغیری از این واقعیت شود که همه چیز با یدِ بازوی دولت حل شود، این کاندیدا با وجود این که در مرکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بوده است، نتوانسته انقلاب اسلامی و راهِ جمهوری اسلامی را به درستی بفهمد. تقریباً همه‌ی برنامه‌ها و رویکردها، به غیر از رویکردِ جلیلی، بر دولتی‌کردن و حلِّ دولتی مشکلات تکیّه می‌کنند. همین که یک کاندیدا می‌گوید «من مشکل تورم را حل می‌کنم» یا «من 100 روزه اقتصاد را ترمیم می‌کنم» یا «من دو ساله مشکلات را از سر راه مردم برمی‌دارم»، یعنی شما نباید به او رأی بدهید. ممکن است مشکلات شما واقعاً حل شود و این حرف‌ها واقعیّت داشته باشد، ولی این نشان می‌دهد که تمام حرف‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی و 22 بهمن‌ها و حرف امام کشک بود. چون قرار نبود و نیست که این مسائل با توانمندی‌های یک نفر حل شود. این فردگرایی و فردمحوری و تکیّه بر این «من من» گفتن‌ها راهِ حل نه تنها دینی یا انقلابی که راهِ حلِ تمدّنی ما هم نیست. اگر قرار باشد تمدّن ایرانی، در دورانِ دوباره بازیافتن خودش، با تکیّه بر دولت و پولِ نفت و توانمندی‌های فردی یک نفر جلو برود، باید جلوی این نوع پیشرفت و آبادانی را گرفت.

باید حواس‌مان باشد اساساً قرار نیست که نوع پیشرفت و آبادانی ما دولتی باشد. این رویکرد جای نقد جدّی دارد. رییس جمهور این دوره باید بر اساس برنامه‌ی پنجم توسعه و سندهای بالادستی بر خصوصی‌سازی و سپردنِ کار به خودِ مردم تکیّه کند، نه این که دوباره خودش هل من مبارز یا حتی هل من ناصر سر دهد و «من منم» شیون کند و بگوید من همه‌ی مشکلات را حل می‌کنم. برنامه‌ی برخی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در صورتی اجرایی است که دستِ کم چهار-پنج وزارت‌خانه‌ی دیگر هم تأسیس شود. این خود یک پرسش جامعه‌شناختی است که به چه دلیل نامزدهای انتخابات فکر می‌کنند که با افزودنِ وظایفی به وظایفِ دولت می‌توانند بر مشکلات فائق آیند؟ چرا کاندیدا فکر می‌کنند هیچ کس پیش از این نه می‌دانسته و نه می‌خواسته مشکلات را حل کند؟ چرا این‌ها فکر می‌کنند راه حل در سازمان‌ها و ساختارهای نوین است؟ آن هم با این آد‌م‌های فشل؟

جلیلی شعار آزادسازیِ ظرفیّت‌ها را می‌دهد. ما از این شعار مطالبه‌ی حق خواهیم کرد. باید هم لحظه به لحظه مطالبه کنیم. انقلاب اسلامی کاری غیر از این نمی‌خواست بکند. جلیلی باید پاسخگو باشد. از همین امروز. تا فردا که شاید رییس جمهور شود. آقای رییس جمهور برای آزادسازی ظرفیّت‌ها در عرصه‌ی هنر چه کردی؟ در عرصه‌ی اقتصاد چطور؟ در عرصه‌ی سپردن کار به مردم چطور؟ 

جلیلی شعاری لیبرال‌مآب را طرح کرده و سعی کرده مستقل در انتخابات حضور داشته باشد. ما از ایشان می‌پرسیم این شعار را چطور در عرصه‌ی سیاسی و فرهنگی عملیّاتی خواهد کرد. شعار، شعار خوبی است. من به این شعار رأی می‌دهم. ولی می‌دانم که نه جلیلی اقتضائات شعارش را درست فهیده و نه ملزوماتش را فهمیده و نه اجرایی شدنش را فهمیده و نه جلیلی آن آدمی است که این شعار را بتواند آن طور که من می‌خواهم اجرا کند و نه جلیلی آن کسی است که بفهمد آزادسازی ظرفیت‌ها یعنی ‌آزادشدن انقلاب اسلامی از شرِّ افراد و مبتنی شدنش بر آدم‌ها و ملّت. عینِ دورانِ جنگ. جلیلی مثلِ آدمِ منگی است که یک حرفِ درست زده. جلیلی ضعیف‌ترین آدم در این جمع است (البته به غیر از پیرمردهای جمع). جلیلی فقط ندانسته و از روی جهل دارد چیزی را بُلد می‌کند که فوق‌العاده است. 

نظرات  (۱۰)

۱۰ خرداد ۹۲ ، ۲۱:۰۵ حمید طایفه کاظمی
با سلام
با بخشی از نظراتت موافقم اما باز هم نوشته هات مغرضانه و دور از تعادل مورد انتظار است. قال قضیه رو بکن و بگو به جلیلی رای بدهید و تمام..
اما ایشان اولین نکته ی سخنان تو رو نداره تیم کارامدی که مدیریت دولت رو از من فردی به خرد جمعی متخصص محور تبدیل کنه نشه احمدی نژاد که خودش رو در همه ی عرصه ها صاحب نظر میدونه...در نظر من گزینه ی مناسب کسی ست که بتواند تیم کارامد جمع کند یعنی نشود احمدی نژاد سال 84 که فردی مناسب برای ریاست جمهوری در آن زمان بود اما نتوانست تیم جمع کند یعنی حاضر نشدند با او کار کنند که این هم از ضعف های مسئولین است. علی ای حال جلیلی کاندیدای اصلح من نیست. فعلا سه گزینه در ذهن دارم: قالیباف، ولایتی و شاید رضایی.... البته دکتر عارف هم با برنامه آمده اما دچار سیاسی زدگیست. تا ببینیم چه میشود. میانه رو باش برادر...
یا علی
پاسخ:
سلام. 
اصلاً‌ منظورم از فردمحوری، اتّفاقاً همین تیم‌محوری و تخصص‌محوری است. یعنی این‌ها می‌خواهند فرصت را بدهند به گروه و اطراف‌شان. نه به مردم.
میانه برای من وصیّت‌نامه‌ی امام و شهدا و سخنان آقا است. هر چه با این نخواند افراط و تفریط است. شما هم میانه را تعریف کن. ولی وبلاگم جای این چرندیات نیست. ولی من رودرو باهات حرف خواهم زد و درباره‌ی این حرف‌های چرت‌وپرتت نظر خواهم داد. 
الان داشتم مثلا مناظره های مضحک را میدیدم، خجالت آور بود! خجالت آور تر هم اعتراض به این ماظره ها بود! واقعا نمی شد ولایتی و قالیباف، حداد و جلیلی، عارف و روحانی در قالب نامزد واحد حضور داشته باشند؟ فکر میکنم اون مشکل "منم منم" اینجا خیلی نمود پیدا کرده! مثلا قالیبافی که در حوزه سیاست خارجی حرفی ندارد، نمی توانست با ولایتی که ادعای زیادی در این رابطه دارد، ائتلاف کند!
جالب اینجاست 90 درصد حرف های این آدم ها یک چیز است! وضع نامطلوب اقتصادی! آن هم بدون برنامه روشن برای حل آن! البته وضع محسن رضایی از بقیه بهتر است، فقط به عملی بودن برنامه هایش خیلی شک دارم.

در مورد سایر کاندیدا ها هم اگر ممکن است بنویس. مخصوصا دلایل عدم رای به آنها!
پاسخ:
من فقط جلیلی را تخریب خواهم کرد. 
ولی اگر دوست داری درباره‌ی باقی صحبت کنی باهام تماس بگیر تا برایت بگویم. 

"همین که یک کاندیدا می‌گوید «من مشکل تورم را حل می‌کنم» یا «من 100 روزه اقتصاد را ترمیم می‌کنم» یا «من دو ساله مشکلات را از سر راه مردم برمی‌دارم»، یعنی شما نباید به او رأی بدهید. ممکن است مشکلات شما واقعاً حل شود و این حرف‌ها واقعیّت داشته باشد، ولی این نشان می‌دهد که تمام حرف‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی و 22 بهمن‌ها و حرف امام کشک بود."

سلام

خداییش کجای این اهداف یعنی حرف امام کشک بود؟ برادر عزیز! امامی که می گوید بعد از جنگ بزرگترین مسئله ی ما مبارزه با اعتیاد است اگر بود با این حرفها مخالفت می کرد؟ مگر نه اینکه اکثر این کاندیداها به نوعی از تفکر امام تأثیر گرفته اند.

اما حرف درباره ی دکتر جلیلی کاملاً درست است. آزاد شدن ظرفیت ها یعنی همان خروج از استضعاف ملتی که عمری به ضعف کشیده شده بود و علیرغم همه ی شایستگی ها طرف معامله ی ارباب و رعیت قرار می گرفت. حرفهای جلیلی تا قبل از مناظره ی امروز همین جور است که تو گفته ای؛

"باید حواس‌مان باشد اساساً قرار نیست که نوع پیشرفت و آبادانی ما دولتی باشد. این رویکرد جای نقد جدّی دارد. رییس جمهور این دوره باید بر اساس برنامه‌ی پنجم توسعه و سندهای بالادستی بر خصوصی‌سازی و سپردنِ کار به خودِ مردم تکیّه کند، نه این که دوباره خودش هل من مبارز یا حتی هل من ناصر سر دهد و «من منم» شیون کند و بگوید من همه‌ی مشکلات را حل می‌کنم."

 ولی او امروز خود را ناچار دیده که برنامه بدهد و سایتش هم دانسته یا ندانسته با عنوان خبر "جملات کلیدی دکتر جلیلی در مناظره ی اقتصادی صدا و سیما" تیشه به ریشه ی تحلیل تو زده است:

"نوسازی بافت‌های فرسوده، یک تقاضای واقعی و ضروری در بخش مسکن است. تا جلوی بورس‌بازی و فعالیت های سوداگرانه در بخش مسکن گرفته نشود، صرفاً با مسکن مهر نمی توان مسئله تورم قیمت مسکن را حل کرد."

به درستی گفته ای که او خود هم شاید به درستی نداند که چه می گوید.

حرف آخر اینکه رییس جمهور آینده باید کسی باشد که اعمال و اقوالش برای نظام هزینه نداشته باشد و ارزشهای انقلاب و به قول تو گفتمان انقلاب و امام پای تصمیمات نسنجیده، تورم، بیکاری، فقر، فساد و دیگر از این قبیل را نخورد!

یا علی مدد

پاسخ:
سلام. 
هیچ کدام این‌ها برای امام اصالت نداشت. وگرنه معلوم است که طبق معیارهای اقتصادی، انقلاب اسلامی چنان ما را به عقب برده که هنوز نتوانسته‌ایم رکوردهای دوره‌ی هویدا را بزنیم.
۱۰ خرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۴ حمید طایفه کاظمی
سلام مجدد
جوابت کلا پرت بود. تیم کارامد تخصصی مسئولیت سیاست گذاری و هدایت مردم به سمت اجرایی شدن اهداف نظام و دولت است. تو یا معنی آزاد شدن ظرفیت ملت را نفهمیده ای یا دچار شعارزدگی و ایده ال گرایی شده ای... ضمنا شمایی که تحمل نقد نداری دیگران رو نقد میکنی؟  اینکه گفتم میانه رو باش حرف درستی زده ام. نوشته هایت به جای یک نقد پرمغز به سمت  یک نوشته ی ادبی رمان گونه در حرکت است. باز هم اگر دوست نداری اینجا نظر نمیدهم.
یا علی
پاسخ:
سلام. 
این شمایی که تحمّل نداری. خودت می‌دانی من وقتی از یکی بخواهم تعریف کنم می‌گویم چرت و پرت می‌گوید. تو دیگر چرا این حرف را می‌زنی؟ مثلاً همین چا گفتم وصیت‌نامه امام و شهدا و این چرندیات... در عین حال دارم به حرف‌های تو هم می‌گویم چرت و پرت. یعنی حرفت را تا معیارهای اصولی‌ام بالا می‌برم. باز هم قبول نمی‌کنی؟ 
راستی من دنبال یک نوع رمان‌نویسی یا روایت‌‌پردازی هستم. این را بالای وبلاگم برای خوشگلی ننوشته‌ام. 
من فقط جلیلی را تخریب خواهم کرد.

برگرفته شده از tilem.blog.ir
پاسخ:
شما آدمِ نازک‌اندیشی هستی. 

سلام

هیچ کاندیدایی نگفته اینها برایش اصالت دارد حتی آقای دکتر عارف.

انقلاب اسلامی برای یک انقلابی مسلمان مفروض و بدیهی است.

مگر برای امام اصالت داشت که گفت اعتیاد را مهار کنید.

مگر برای رهبری اصالت داشت که از معیشت مردم گفت و از بردن نفت سر سفره ها.

مگر برای آقای هاشمی که تو میخواستی ردیش بدهی اصالت داشت که بحث سازندگی و کار و عدالت اجتماعی کرد.

نمی دانم برای آقای خاتمی اصالت داشت یا نداشت!

در مورد دوره ی هویدا هم اینچنین نبود که تو می گویی. جامعه شهری و روستایی را باید از هم تفکیک کرد. مهاجرت بی رویه از روستاها. معضلات فراوان اجتماعی و فرهنگی، فقر شکننده، کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی و دیگر چیزها. ما در آن زمان پزشک داخلی حتی به حد کافی نداشتیم. بله برای یک عده خوب بود که حقوق مکفی از دولت می گرفتند. مردم عادی منظورم است و نه هزارفامیل البته. ولی آن عده ی دیگر اکثریت اصلا نمی دانستند زندگی چیست. انتظاری ازش نداشتند که بخواهند بهتر شود یا بدتر!

راستی خوب می شد اگر به تناقضی که در کامنتم بین درک تو از جلیلی و خودش و ستادش اشاره کردم هم توجه می کردی.

یا علی مدد

پاسخ:
سلام.
با آماری که کاندیدا ارائه می‌کنند، مهم‌ترین عامل عقب‌ماندگی‌مان انقلاب اسلامی است. حتی در مهاجرت بی‌رویه آمار بعد از انقلاب بیشتر است. به سایت مرکز آمار ایران مراجعه کنید. 
۱۱ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۳۲ فاطمه عربی
سلام
پاراگراف آخر مطلبتان را نمی فهمم. بر چه اساس میگویید از همه کاندیداها جلیلی ضعیف تراست و یا اینکه منگ است؟؟ چون مدیریت اجرایی نداشته است؟ حرفهایی که جلیلی میزند صحبت هایی  بود که خیلی وقت بود همه یادشون رفته بود و این نکته مثبتی است هرچند شاید بایک دوره 4ساله قابل اجرا نباشد. 
اگر از کاندیداهای مناظره دیروز ریش و عمامه و بسم الله شروع صحبت رو بگیرید دیگر اصلا معلوم نمی شود کاندیدای ریاست جمهوری ایران اسلامی هستند البته به جز جلیلی و تا حدودی حداد عادل.
همه در عرض 4سال مشکلات اقتصادی رو میخاستن حل کنن با همان روش های قدیمی ولی کسی نگفت که اقتصاد کشورما از پایه مشکل دارد.

من اخیراً می‌خونم اینجا رو، یا با طرز نوشتنتون آشنا نیستم و به اشتباه تناقض احساس می‌کنم تو متن یا واقعاً تناقض وجود داره!؟!
پاسخ:
امیدوارم اشتباه نکنید.
۱۱ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۶ دوست دوستت
سلام آقا میثم
می بینم حسابی گرد و خاک به پا کرده ای نیش ترمزی بزن تا خدایی نکرده همنشین  باقالی ها نشوی
عزیز برادر به کجا چنین شتابان؟
گذشته از اختلاف نظری که داریم چنین لفاظی وقیحانه در پاراگراف آخر نه در شان شماست و نه در چهارچوب دین تعریف می شود
 اندکی صبر انشاالله سحر نزدیک است
در مورد جمع دوستانه 2 خرداد هم باید خدمتتان عرض کنم هدف من از آمدن دیدار دوست عزیزم حیدر بود که خوشبختانه حاصل شد.
 علاوه بر آن سعادت آشنایی با شما نیز نصیب گردید که موجبات خوشحالی و خوشوقتی اینجانب را فراهم آورد.
تصور من از بحث های جلسه مذکور صحبتی دوستانه بود و اصلا در جریان شکل گیری این محفل قرار نداشتم و نمی دانستم که قرار است چکیده ای از آن بر روی وب منتشر شود.
در ضمن ترجیح بنده ناشناس ماندن است و اکنون و این ساعت به دلیل خستگی حالی برای بحث و جدل ندارم اگر خداوند عمری برای نفس دوباره داد خدمتتان خواهم رسید!!!
یا حق
پاسخ:
سلام.
هیج جای لطفظم وقیحانه نیست. قیافه‌ی جلیلی را در ابتدای مناظره‌ی اوّل تجسّم کنید. 
۱۲ خرداد ۹۲ ، ۲۳:۵۱ سمیرا روشنایی
سلام.
طوری نوشته اید انگار می خواهید جام زهر بنوشید!!
سخت می گیرید!
مگر نه اینکه "نه پهنه کلا تنگ می شود و نه تنگه لته گشاد"؟!
پاسخ:
سلام.
سخت است واقعاً.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">