تی‌لِم

روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری
  • تی‌لِم

    روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری

مشخصات بلاگ
تی‌لِم
بایگانی
چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۰۹ ب.ظ

صیغه‌ی تک‌پر


یا لطیف

این نوشته را برای جایی نوشته‌بودم که فیلتر شد...

بدن‌نوشت:

اشاره. این گزارش اشاره به تلاش‌هایی در بحث ازدواج در فضای سایبر دارد. گزارش ویژه‌ی این گزارش هم به سایتی ویژه‌ی ازدواج موقّت اختصاص دارد. در این گزارش یک موردِ جالب در تجربه‌ی ازدواج موقّت در فضای سایبر مورد کنکاش قرار گرفته است. باقی سایت‌های بررسی شده بیشتر سایت‌های کارشناسی و مشاوره در بحث ازدواج هستند. نکته‌ی جالب این‌جاست که بیشتر این پرتال‌ها، سعی می‌کنند با تمِ مذهبی و دینی مطالب خود را ارائه دهند.

در سایت‌های مختلفی مباحث مربوط به ازدواج مطرح می‌شود. در این مطلب برخی از این سایت‌ها را معرّفی می‌کنیم که درباره‌ی ازدواج جوانان فعّال هستند.

یکی از سایت‌های فعّال در زمینه‌ی ازدواج و تولید محتوا سایت تبیان به نشانی www.tebyan.net است. این سایت بخش مجزّایی را به خانواده اختصاص داده است، ولی محتوای اختصاص داده شده به بخش ازدواج در این سایت، بسیار اندک است. با توجه به این که تبیان یکی از بزرگ‌ترین پرتال‌های کشور در ارائه‌ی محتوا با درون‌مایه‌ی دینی است، منتها بخش ازدواج و راهنمایی‌های آن کم‌مطلب و لاغر است.

سایت اهلِ خانه به نشانی www.ahlekhaneh.ir یکی دیگر از مراکز مجازی است که سعی دارد درباره‌ی ازدواج به سبک دینی تولید محتوا کند. این سایت که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، کم‌تر روحیه تعاملی دارد و بیشتر مطالب آن به صورت مقاله ارائه شده‌اند. این سایت یک سایت تازه تأسیس است و با توجّه به پشتکار نویسندگان آن، احتمالا می‌تواند جزء سایت‌های پرمخاطب حوزه‌ی ازدواج باشد. تنوّع موضوعی این سایت، جزء ویژگی‌های مثبت آن است. مطالب این سایت که با زبان محاوره‌ای نوشته شده است، بیشتر در تلاش برای پاسخ به مشکل‌های زن‌وشوهری و ازدواج است.

سایت دکتر شیخ به نشانی www.doctorsheikh.com آموزش مسائل جنسی را هدف خود قرار داده است. نویسنده‌ی این سایت با نظر به مشکل‌های جنسی آقایان و خانم‌ها، راه‌حل‌هایی را برای رفع این مشکل‌ها پیشنهاد می‌کند. دسته‌بندی موضوعی این سایت در راستای مشکل‌های جنسی صورت گرفته است. نکته‌ی قابل توجّه این است که نویسنده سایت، در عین حال که به بیماران خود مشاوره می‌دهد، نیم‌نگاهی هم به استفتای مراجع تقلید در باب هر مسئله دارد.

سیستم ازدواج مزوّجین، یکی دیگر از سایت‌هایی است که با نشانی http://ezdevaj.sums.ac.ir/  فعّال است.این سایت برای ارتقای سطح آگاهی جوانان زیر نظر دانشگاه شیراز فعالیّت می‌کند. این سایت رویکرد تعاملی داشته و به نسبت دیگر سایت‌ها وجه آموزشی جدی و منضبط‌تری دارد. این سایت همچنین به پرسش‌های مخاطبان پاسخ داده و بخش مشاوره‌ی آن نیز فعّال است.

www.moshaver41.com سایتی است که توسط عدّه‌ای از طلبه‌ها اداره می‌شود و با عنوان مشاوره‌ی ازدواج قصد دارد از نگاه دینی به جوانان مشاوره دهد. این سایت، دسته‌بندی موضوعی حرفه‌ای دارد، ولی قالب و شکلِ ارائه‌ی مطلب آن شبیه وبلاگ است. این سایت جزء سایت‌های پربازدید در زمینه‌ی ازدواج است. نکته‌ی جالب این سایت این است که برای مشاوره‌ی حضوری یا تلفنی هم چاره اندیشیده است.

«امین اطمینان هستم. 26 سالمه. کارشناسی ارشد تاریخ ایران. در حال حاضر مشغول گذراندن خدمت سربازی در شهر خودم مشهد هستم. 178 سانتی متر قد و 68 کیلو وزنم هستش. فعلا به خاطر سربازی درآمد چندانی ندارم ولی از عهده 50 تا 100 هزار تومان مهریه در ماه بر می‌یام. خانمی می خوام مهربان، قانع و منطقی.» سایت www.sigh.ir یکی از سایت‌های پرطرف‌دار و بحث‌برانگیز در زمینه‌ی همسریابی و ازدواج موقّت است. آن‌چه در ابتدای این بند خواندید یکی از پیام‌هایی بود که در این سایت درج شده بود. در این سایت، افراد با ثبت‌نام و سپس توصیف همسر ایده‌ال خود برای ازدواج موقّت ویژگی‌های ظاهری، فیزیکی، و حتّی طبع جنسی خود را می‌نویسند. نکته‌ی قابل توجّه این‌جاست که افراد در این سایت بر خلاف شبکه‌های اجتماعی معروف، با اسامی مستعار حضور دارند. هویّت فردی و واقعی آن‌ها معمولاً پنهان می‌ماند. طرّاحی این سایت بسیار ساده و دم‌دستی است. زیبایی گرافیکی آن هم بسیار پیش‌پا افتاده است. در این سایت از افراد خواسته می‌شود که از تصاویر واقعی خود استفاده کنند که معمولاً چنین چیزی اتّفاق نمی‌افتد. در این سایت حلقه‌ی دوستان تقریباً بی‌معناست. اطلّاعات شما تقریباً برای هر کسی قابل دریافت است. مثلاً در یکی از پیام‌هایی که به صورت خصوصی برای نویسنده آمده بود چنین نوشته شده بود: «سلام خوب هستید ایا شما تمایل به ازدواج موقت دارید بخداوضع مالی خوبی ندارم ایا به توافق میرسیم وایامیایید بیش من در صورت مایل بودید ایمیل من .....@yahoo.com.» همان طور که می‌بینید نوشته‌ها بدون در نظر گرفتن عاطفه و احساس، صرفاً برای اطفای غریزه‌ی جنسی در این سایت ردوبدل می‌شود. نکته‌ی جالب، توصیفات کوتاه افراد در این سایت است و همه گویا فقط به یک چیز فکر می‌کنند؛ ازدواج موقّت. به پیام جالبی که روی سایت توسط گردانندگان آن گذاشته شده است دقّت کنید: « متاسفانه با اعتراض دوستان مبنی بر نبود اعضای خانم در سایت، تیم مدیریت اقدام به تبلیغات گسترده و هدف‌مند گوگل کرده و با مشارکت افرادی که بتوانند این افراد معرفی نمایند.» حتّی ادبیّات گردانندگان سایت هم پراشتباه و نامفهوم است. این سایت دو بخش لیست خانم‌ها و لیست آقایان دارد که در آن بیشتر پیام‌ها با محتوای درخواست ارضای جنسی یا ویژگی‌های همسر دیده می‌شود. پیام‌های جالب از «آدم باشد» تا «تک‌پر» بودن در این قسمت دیده می‌شود.


پس‌نوشت:

در گیر طرح داستان جدیدم هستم. باز هم بدونِ به روز کردن کتاب‌خانه و هنرخانه.

انتهای هفته‌ی بعد باز هم خواهم نوشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۹
میثم امیری

نظرات  (۴)

با سلام
یه توضیح کوچیک
http://ezdevaj.sums.ac.ir/
این سایت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز هست نه دانشگاه شیراز!!
این ریکشن رو بزارید به حساب یک نوع تعلق خاطر دانشگاهی


در مورد محتوای مطلب ، فضای سایبری در بخش آموزش در زمینه خانواده و ازدواج  و مسایل مرتبط با آن میتونه مفید باشه اما با ورودشون به بخش های اجرایی از جمله همسر یابی و... در حال حاضر مخالفم

به نظرم در کلکسیون معرفی شما،  اشاره به پایگاه اطلاع رسانی "تنظیم خانواده" هم خالی از لطف نباشه
http://tanzimekhanevadeh.com/
و
http://asheghi4u.blogsky.com/

موفق باشید
پاسخ:
سلام.
بالاخره حیطه‌های تخصصصیِ شما هم بر ما دارد مکشوف می‌شود... البته من این سایت‌ها را دیده بودم. و نظر شما هم نمی‌تواند درست نباشد.
۲۰ تیر ۹۲ ، ۲۳:۰۰ محمود علامه امیری
سلام میثم جان
اوضاع احوالت چطوره؟
کجایی؟ چیکار میکنی؟ هنوز سربازی؟ آخرین بار واسه دفاع ارشدت ازت خبر داشتم.
پاسخ:
سلام بر شما آقای علّامه‌ امیری عزیز.
ما هم مشغولیم. سربازی تمام شد و فعلا هم زنده‌ایم و البته مشتاق دیدار.
سلام.
این مطلب و قبلی‌اش را دوست نداشتم. به قوَت نوشته‌های دیگرت نبودند.
یاعلی.
پاسخ:
سلام.
بابا قوّت! این‌ها را کمی قدیم‌ترها نوشته‌ام. ضمن این که ادّعای حقیر هم این بود که این مطلب گزارشی است و روایتش کم است.
سلام،
بسیار زیبا به مبحث پر اهمیت ازدواج ورود کردید راستش سایت ها و وبلاگ های بسیاری در عرصه ی مجازی فعالیت می کنند که چند نمونه را شما در لابلای مطالب ذکر کردید،از آن جمله می توان به سایت www.doctorsheikh.com
که برای شخص من جالب بود اشاره کرد.موفق و سر بلند باشید.
افسوس عاطفه
در سرزمین ما
شرکت پذیر نیست .
اما عجیب نیست
هرگز عجیب نیست.
انها که مرده اند
مجموعه توانی احساسشان تهیست .
(نوشته دکتر مجید میرزاوزیری)
پاسخ:
سلام. 
ممنونم. نمی‌دانم چرا در دانشگاه فردوسی سراغی از دکتر میرزاوزیری نگرفتم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">