تی‌لِم

روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری
  • تی‌لِم

    روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری

مشخصات بلاگ
تی‌لِم
بایگانی
پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۷:۵۳ ب.ظ

کوشکی

من زیاد آدم دعوت کرده‌ام.

آقای شهاب مرادی که توی ماشین تو راه بابلسر مراماً دعوتم را قبول کرد و آمد ساری و یکی از علما پشت سر هم به ایشان می‌گفت حاج آقای شهاب. انگار که شهاب اسمش باشد. ولی فقط حاج آقا نبود. حسن عبّاسی را سال 86 رفتیم خانه‌ی اجاره‌ایش توی شمال تهران و برش داشتیم آوردیم دانشگاه تا دکتر خسرو باقری را که آوردیم دانشگاه دو سه سال پیش. سخنرانی کرد. و با پیکان جوانانی که فقط سرِ سرِ راننده معلوم بود فرستادیمش سمت تهران. آن قدر ضایع که هنوز هم خجالت می‌کشم بروم سراغ آقای دکتر باقری. تا دکتر فیّاض که آن قدر زنگ زدیم و بهش یادآوری کردیم، ناراحت شد از میزانِ اصرار ما بر فراموش‌کار بودنش. تا دکتر بنیانیان که خیلی ساده و بی‌غل و غش می‌پذیرند حضورها را تا خیلی‌های دیگر. تا رضا امیرخانی که خاکی‌ست به شدّت و آخرش هم نشد که پذیرایش باشیم! بیش‌تر البته از جنابِ ایشان! تا میثم مطیعی که نپذیرفت گفت‌وگو را تا مهدی یزدانی خرّمِ مهرنامه که مراماً قبول کرد تا سین که خودش تهِ مرام قبول کردن کارهاست بر خلاف ظاهر و فرم و تکنیک‌های مشتری‌پرانش، تا مصطفی ملکیان که شماره تماس خانه‌شان را می‌دهد تا روزها از ساعت یک تا دو بعد از ظهر به‌شان زنگ بزنی تا صالح نجفی که مردِ پایه‌ای‌ست تا... این فهرست همین طور از چپ و راست و مسلمان و انقلابی و سکولار پر می‌شود. و چنین است داغی که ما بر دلِ دکتر اکبر جبّاری گذاشتیم، بنده خدا پول کافه‌ی ما را حساب کرد. چند ده برابر پول کرایه‌ی تاکسی که رضا امیرخانی داد برای کتاب‌خانه‌ای تو شهر ری تا ایستگاه جوانمرد! تا سید میرفتّاح که کافه‌دار نخلستان بهش شکر نداد برای قهوه! تا فریدون عموزاده خلیلیِ چلچراغ که اطمینان نداشت بهم و به ریش‌هام که ریش نیست خداوکیلی! تا مهدی قزلی که ضربه‌ای که تا به حال از مهمان کردن من در ناهارها خورد، از مالیات و کسورات شهرداری نخورد! تا... فرقی نمی‌کند. دو سر این جماعت باحالند. تو می‌خواهی بگویی علیرضا پناهیان باحال‌تر است یا مصطفی ملکیان؟ من نمی‌دانم. پناهیان گیر داده بود که توضیح بدهد داستان را به من و من گیر بدهم بهش که حاج آقا بروید منبر بعدی‌تان دیر می‌شود. تا ابراهیم فیّاض که مثل اُشتر سرم را انداختم پایین رفتم توی کلاسش و یک کلمه نگفت که تو کی هستی و از کجا آمده‌ای تا الهه کولایی که جواب سلام را توی پیاده‌روی 16 آذر طوری داد که انگار هزار است می‌شناسدم. تا دکتر جوادی یگانه که بنده‌ی خدا پذیرشش یک است تا... البته جاهای کمی هم مغبون بوده‌ام که مقصّر خودم بوده‌ام. ولی این آدم‌ها این طورند. تا سعید حدادیان که رو کرد به دختره که «نیمایی‌اش کن بینم!» اشاره به شعری که او دوست داشت نیمایی شود. نمی‌دانم چرا! و نمی‌دانم چرا من را راه داد هم به آن کلاس. بس که با حال است.

امّا آسِ این جماعت دکتر کوشکی‌ست.  نه به این خاطر که آس‌شان واقعاً دکتر کوشکی باشد. چون تازه است و تر و تازه از گفت‌وگوی باهاش آمده‌ام، این طور می‌گویم. انگار که از یک تجربه‌ی ناب بیایم. انگار که همین الان زیر آبشار نیاگار، غسل ارتماسی کرده‌ام و زده‌ام بیرون و گازیدم توی جادّه‌ با سرعت 300 تا و میثم مطیعی زده زیر صداش که «در میدان می‌مانم، تا نفس آخرم، راهیِ راهِ حسین...» با ریتم آمریکا آمریکای اسفندیار قره‌باغی. این طورم الان. بیش‌تر از این که کوشکی دقیق است برای برنامه چیدن و به تک زنگت پاسخ می‌دهد و دوباره بهت زنگ می‌زند و این طور آدمی‌ست. می‌پرسد که پای پول در میان هست یا نه. که اگر نباشد، لله می‌پذیرد که اگر هم باشد باز هم می‌پذیرد! تنها می‌خواهد بداند. تا مخاطبش چه باشد. تا طول مدّت حرف‌زدنش چقدر باشد. تا موضوع چه باشد. تا مسئول این ترتیب‌دادن‌ها که باشد تا شماره تماسش که باشد تا تو که باشی. تا بداند که باشد و برای که قرار است حرف بزند. این طور است دکتر کوشکی. چنان که ممکن است چنین باشد فرهاد جعفری که هست که حتما امیر قادری هم چنین است. تا مسعود دیّانی که همین عصری این طور بود.

پس‌نوشت.

 این لینک‌هایی که چسبانده‌ام به اسامی یک مرگ‌شان هست. نمی‌دانم چه.

تا آخر هفته‌ی بعد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۱
میثم امیری

نظرات  (۷)

باسلام وبلاگ جالبی دارید به وب ماسربزنید
درضمن جهت تبادل لینک اماده ایم نظر فراموش نشه
پاسخ:
سلام.
جالب خودتی.
فقط هدف این بود بگی که با این آدما نشست و برخاست دارم؟
اون لینک ها هم اشتباه وارد شدن، مثلاً دکتر کوشکی لینکش رو اینجوری نوشتی:
http://tilem.blog.ir/1393/01/21/koushki.com
پاسخ:
نشست و برخاست ندارم به آن صورت. می‌خواستم بگویم فردیّت این آدم‌های که من خوب یافتمش، در سایه‌ی خیلی چیزهای دیگرشان دارد از بین می‌رود. یا به خاطر کوشش‌های خودشان در جهت تیپ بودن؛ مثل پناهیان، یا از جهت برچسب‌های ما مثلِ یزدانی‌خرّم!

نه! لینک‌ها اشتباه نیستند. فقط اوّلش نشانی وبلاگ من را می‌زند و بعدش باقی را. نمی‌دانم چطور حلّش کنم!
آقا تبلیغ قِمار نکن.
پاسخ:
مصداق تبلیغ قمار است این؟ داریم مردم؟

اگر یک عکس لختی را بزنی روی وبلاگ آن موقع می شود تبلیغ لختی یا نه مردم؟ داریم آیا؟

پاسخ:
عکس لُختی، جرمش باهاش است. ولی آلت قمار این طور نیست. چون دیدن آلت قمار حرام نیست، بازی کردن باهاش حرام است.

اگر عکس لواشک یا گوجه سبز را بزنی چه؟ البته قابل مقایسه نیست. کلا شوخی کرده بودم!

راستی سلام

پاسخ:
سلام برادر.
دکتر باقری خیلی خاکی است و با پیکان، وانت یا هرچیز دیگری بری سراغش براش مهم نیست، من که شاگردش بودم اینجوری یافتمش 
پاسخ:
واقعا هم آدم خاکی هستند. خدا حفظ‌شان کند. 
سلام
فردیت آدم ها در نگرش های قالبی گم می شود ، راه گریز خاصی هم برایش نیست،جز آن که خیلی باهوش باشند و شاید در بعضی موضوعات کمی منزوی . در هر جامعه ای بعضی فاکتور های رفتاری خاص با بعضی تصورات قالبی خاص پیوند می خورد ، برای " خود " به نظر آمدن و " خود " بودن می شود تا حد بسیار زیادی از این فاکتور ها اجتناب کرد . اما شاعران، دانشمندان ، روحانیون و خیلی های دیگر غالبا تلاشی در این راستا ندارند ! جان کلام اینکه تا حد زیادی تقصیر خودشان است.
پاسخ:
سلام.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">