تی‌لِم

روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری
  • تی‌لِم

    روایت‌ِ بدونِ گلِ میثم امیری

مشخصات بلاگ
تی‌لِم
بایگانی
شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۰۷:۴۹ ق.ظ

مجلسِ ختمِ شمر

به نامِ مهربان

این روزها شیعه زیاد حوصله ندارد. همین. خواستم بگویم عاشورا مجلس ختمِ آقا اباعبدالله نیست، بلکه مجلس ختمِ شِمرهای جهان است.

پس‌نوشت:

آخرِ هفته دوباره باید بنویسم انگار! اگر بشود و بتوانم جمله‌های بالا را کامل کنم. 

عشق فقط یک کلام؛ حسین علیه السلام.

دوباره‌. دلم طاقت نمی‌گیرد:

آدم نباید سوسول باشد. باید درست عزاداری کند.

این روزها دیگر می‌شود عبارت مقتل را خواند. مثلِ «فَاحْتَمَلَهُ الْفَرَسُ الى‏ عَسْکَرِ الْأعْداءِ فَقَطَّعوهُ بِسُیوفِهِمْ ارْباً ارْباً.» دیگر دوست داری مقتل چه بنویسد؟! واقعاً چه می‌توان گفت؟ دیگر حرفی باقی می‌ماند؟! این‌هایی که این قدر پیِ منبع درست و رفرنس و مقتلِ علمی و عزاداری دانش‌محورانه هستند، به همین یک جمله‌ی بالا دقّت کنید. پیِ هیچ چیز نروید. نه روضه‌خوان می‌خواهد، نه تحریفی می‌خواهد نه هیچی. همین. اربا اربا.

یک وقت با شمشیر نیش می‌زنند. یک وقت با نیزه سوراخ می‌کنند. یک وقت با تیر، هدف را می‌پرانند. یک وقت با شمشیر و نیزه و تیر خط می‌اندازند. خش می‌اندازند. یک وقت هم هست با شمشیر ضربه‌ پشتِ ضربه وارد می‌کنند. یک وقت با نیزه سوراخ پشتِ سوراخ درست می‌کنند. یک وفت هم با نیزه، سر و چشم و صورت را به هم می‌دوزند. یک وقت هست این بدن را می‌اندازند زیرِ سمِّ اسب‌ها... تا متلاشی‌اش کنند. من نمی‌گویم مقتل می‌گوید... نخوانده‌ای. ارباً ارباً. می‌دانی یعنی چه؟ شاید همه‌اش با هم. زدند. تا جا داشت و شمشیرها یاری می‌کرد زدند. ارباً ارباً کردند.

برو نگاه کن ببین همین یک جمله یعنی چه؟ این جمله‌ی معروف مقاتل است، شهید مطهّری هم آن را آورده است! آدم باید سنگ باشد، گریه‌اش نگیرد... اصلاً امام حسین و عاشورا و طفل 6 ماهه و عبّاس و طفلانِ زینب و قاسم‌ بن الحسن را رها کن! همین یک جمله را بچسب! دق نمی‌کنی. بهترین و پاک‌ترین و درست‌ترین آدمِ روزگار، جلوی جمعیّتی بایستد و مردم را به نیکی فرا بخواند و بعد مردم ارباً اربایش کنند.

در همه‌ی مرام‌ها و دین‌ها مثله کردن نهی شده است. گفته‌اند حیوان را هم مثله نکنید. این هست یا نیست؟ هست دیگر. بعد یک جمعیّتی که نام‌شان هم انسان بود، جوانِ رعنای هاشمی را ارباً ارباً کرده‌اند.

بعد بدنِ ارباً ارباً را چه کار باید کرد؟ نمی‌دانم... این چه حالتی بود که لهوف می‌نویسد امام حسین، دشمن را نفرین کرد. ببین صحنه چقدر دلخراش است که امام بفرماید: «قَتَلَ اللَّهُ قَوْماً قَتَلُوکَ.» حتّی شیخ مفید در ارشاد نوشته است، امام حسین فرمود اُف بر دنیای بعد از علی اکبر. و گفته شده این جزو محدود جاهایی بود که آقا اباعبدالله گریست...

ظریفی گفت:

تو ماهِ دل‌آرایــــــــــــــی، اربابِ دو دنیایی

ما مجنون، تو لیلایی، بَه‌بَه چه استیلایی

تو حیـدر، تو زهرایی، تو مولا، تو آقایـــــی

ما تــشنه، تو دریایی، به‌به چه استیلایی


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۱۸
میثم امیری

عاشورا

یا حسین

نظرات  (۵)

۱۸ آبان ۹۲ ، ۲۲:۰۲ عکسهای ما!

سلام

خوشحال می شوم قدم مبارکتان را روی لنز دوربینم بگذارید!

شیرخوارگان حسینی

پاسخ:
درود.
به شرطی که عکس بگذارید.

سلام

هر سال عاشورا آرزو می کنم کاش به جای تمام روضه هایی که آدم درست و غلطش را نمی فهمد و آدم هایی مثل من که مغزشان مریض است صحنه های ساخته شده توسط مداح را تجسم و واکاوی می کنند و در نهایت گریه شان که نمی گیرد هیچ بلکه .... ، مقتل می خواندند، می خواندند و ترجمه می کردند که سوزش از هر روضه ای بیشتر و عمیق تر است.

قلب سنگی و چشمان خشکیده من هم در مقابل مقتل خوانی آیت ا... حکیم تاب و طاقت نمیاورد دیگران را نمی دانم...

بعد این مقتل خوانی که شور حسینی است نوبت شعور حسینی می رسد آخوندی با کمالات لازم است تا تمام آنچه در مقتل خوانی نقل می شود را به زبان آدم های امروزی درآورد تا شاید جامعه بعد از محرم همان جامعه قبلی نباشد و سایت پربازدید دهه اول محرم سایت نذری یاب نشود!!!

پاسخ:
درود. قرار نیست کسی برای تان مقتل بخواند. خودتان بنشینید فکر کنید اگر خیمه را آتش بزنند کسی که تویش باشد می سوزد. آنایی که به شیرخواره رحم نکردند به نظرتان به گوشواره دخترها رحم می کنند؟ این دیگر فرقی نمی کند خانم لیلا کربلا بوده یانه، بلاخره که فهمید بچه اش را پر پر کردند. اصلا چه روضه ای از این بالاتر که وای حسین کشته شد. می خواهی بدانی چه جوری فقط این را بگویم که بچه اش را تکه تکه کردند. دیگر با خودش چه کار کردند... 
۲۲ آبان ۹۲ ، ۰۸:۲۲ علیرضا عباسی
قیاس قیدار با من او جالب بود : )  ...
پاسخ:
ممنونم. البته هر دوی شان دلداه ی حسین بن علی جانم به فداش بوده اند.
سلام،
ممنونم ازت. مطلبتان روشنگر بود.
ذهنم مشغول آن جمله بسیار تکاندهنده شدو اشک از دیدگان جاری.
یکی از سخنرانی های استاد شهید مطهری را در این باب شنیدم که در تکمیل مطالبتان بسیار مفید بودو  یکی از دوستان حدیثی از امام صادق (ع)را یادآور شد که به صورت حضوری به عرض می رسانم.لبیک یا حسین(ع)
لبیک یا مهدی(ع)

پاسخ:
درود.
لبیّک یا حسین.
۲۶ آبان ۹۲ ، ۰۰:۴۳ زهراامیری
سلام.دیشب تومراسم روضه خون میگفت فرزند چه دخترچه پسرنسبت به پدرش حساسه،یعنی اگه کسی به پدرش بی احترامی کنه یاآسیب برسونه ناراحت میشه ودلش میشکنه.راست میگفت آخه واسه من پدرم ازجونم هم عزیزتره،همیشه یکی ازدعاهام اینه که زودترازپدرومادرم ازاین دنیابرم.یه تیکه ازروضه دیشب درموردیه مدت بعدعاشورابودوقتی که امام سجاد(ع)برمیگردن به کربلاتاپیکرشهدای کربلاروخاک کنن،یه لحظه تصورکردنش هم آدم رودق میده;پدرت امام حسین(ع)باشه،فرزندحضرت زهرا(س)وامیرالمومنین(ع)باشه،نوه رسول خدا(ص)باشه وپیکربی سروپاره پاره ش جلوی چشات باشه!وای!وای!خدایااون لحظه چی به امام سجاد(ع)گذشت فقط تومیدونی!
یاحسین
پاسخ:
درود. 
لبیک یا حسین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">